Monday, October 26, 2009

Kenape Cina, Melayu dan India kulit semua lain?

Cina putih bukan sebab dier suke sembam muke dalam tepung

india hitam bukan sebab dier suke main dgn rempah

melayu coklat bukan sebab dier suker bergaul dgn cina dan india pade mase yang same

cerita yang sebenarnyer ialah, kulit mereka telah dihasilkan oleh air tempayan istimewa yang memboleh kan mereka bertukar warne kulit.


pada mase dahulu, cina india melayu semua ader warne kulit yang same gelap dan betul betul gelap.. terlalu gelap sgt sehingga tidak dapat membezakan siapakah yang cina india atau melayu... jadi pade satu hari ketua penghulu memanggil semua penduduk kampung yang berbilang kaum itu datang berhimpun di halaman rumah nya..

tok penghulu nie dier bomoh terkenal kat kampung itu.. jadi dier menghasilkan air tempayan yang dapat mengubah warne kulit penduduk nyer mengikut kaum masing2..

di perhimpunan rumah tok penghulu....

Raju: tok! apa buat saya mari sini.. saya kena tinggal dal yang tengah masak kat rumah tu.. apa yang penting sangat nie.. ayoyo..

Ah kit: dia mau tukar kita punya skin kaler..

Ahmad: asal pulak nak tukar? ok aper skin kaler kite semua sama jer kan.. baru one malaysia ( One malaysia pun dah ditubuhkan pada zaman dahulu sebenarnye)

Tok penghulu: Shaddup you allz! aku nie dah pening nak kene membezakan sape cina india dan melayu.., baik aku tukar jer kaler kulit korang ni..jadi sekarang kite kene ambik undian sape yang akan mandi air tempayan nie dulu

selepas undian telah dibuat.. didapati org cina yang akan mandi dahulu diikuti org melayu dan org india yang last sekali mandi.. jadi, org cina tu pun mandi lah dulu.. org cina kan suke mandi tak ingat dunia kengkadang, jadi dier mandi sampai tinggal setengah air tempayan tu, biler dia dah habis mandi..

Raju: weyhh ah kit.. putih nyer engkau.. kalah putihnya baju aku yang aku basuh dgn sabun breeze

ahmad: dah sekarang turn aku pulak nak mandi..

Ahmad pun mandi lah sambil bersiul-siul menyanyi lagu kegemaran dier.. tibe2 dier mandi sampai air tu tinggal skit sangat.. agak2 dalam satu cawan air jer..

Ahmad: Alamak raju, aku mintak maaf sgt, aku terlupa kau kene mandi lepas nie.. aku pun dapat mandi air sikit jer.. kulit aku pun tak seputih ah kit.

Raju tengok ahmad.. dengan senyuman yang sgt ikhlas dan tiada langsung perasaan marah.. lalu mengatakan

Raju: tarak problem la ahmad.. jangan risau.. di rumah saya sudah mandi.. sudah wangi.. saya basuh tapak tangan dengan tapak kaki sahaja lah..

jadi raju punyer tapak tangan dengan tapak kaki je lah yang putih...

terjadilah kaum cina india dan melayu..


p/s: Kalau india tu tak yah mandi pun takper kan.. hehehe

4 comments:

Unknown said...

hisshhh..

SnowladieS said...

hahaha funny oke where u got this story

bella YOYO said...
This comment has been removed by the author.
bella YOYO said...

haha. lawak doH!

i am very innocent

i am very innocent